The Sheva Brachos Meals (Part 2)

Ten Men Present-

1. The sheva brachos are only recited in the presence of a minyan, or ten Jewish men. (Shulchan Aruch 62:4)

2. If there was a minyan present during the birchas hamazon and some of the men left, the blessings are not recited. If they began reciting the blessings with the presence of a minyan, but in middle of the sheva brachos people left, one may recite the remaining blessings, as long as six men still remain. (See Aruch Hashulchan 62:13, and Yismach Lev 3:36)

3. In order for the sheva brachos to be recited both the chosson and kallah must be present at the meal, even if they arrive late and miss a lot of the meal. If they did not eat bread, sheva brachos should not be recited. (Haelef Lecha Shlomo O.C. 93)

4. The Maharshal and the Aruch Hashulchan write that it is a proper custom to ensure that the kallah is present during the sheva brachos. Therefore, if she ate in a different room she should be brought in for the blessings.

כתב בים של שלמה כתובות פ”א אות כ’ וז”ל: “אין לברך שהשמחה במעונו היכן שיושבין אנשים ונשים בחדר אחד כי השטן מקטרג, ואין שמחה לפני הקב”ה. ומ”מ מנהג יפה כשמברכים ברכת חתנים דהיינו כל ז’ ברכות שמוליכים הכלה במקום החתן, דז’ ברכות על עיקר הזיווג וחיבור נתקנה אם כן ראוי לברך על שניהם”. ויעון עוד בערוך השלחן אה”ע ס’ ס”ב סקל”ז שכתב: “זה שנהגו להביא את הכלה לשמוע הברכות אין זה לעיכובא, אלא מנהג יפה לפי שהברכה היא על הצלחת שניהם ראוי שיעמדו לשמוע את הברכות, אבל אין זה לעיכובא”. וראיתי בספר ישמח לב ח”ג סימן ט’ שהביא מהספר אמרי דוד שהכלה צריכה להיות שם בכדי שתשמע השבע ברכות שתצא גם היא ידי חובתה שחייבת בז’ ברכות אם אכלה בסעודה זו. אכן ביאר שזה תלוי במה שביארנו לעיל בפרק כ”א דלדעת הרבה פוסקים אין החיוב של הז’ ברכות חל על החתן וכלה אלא על הנועדים שם. ובאמת ראיתי בספר ישמח לב שהביא כן מהגרי”ש אלישיב זצ”ל, שסובר הרב אלישיב שהשבע ברכות אינם חיוב של החתן והכלה כלל אלא הוא חיוב על הציבור שנמצא שם. ושוב שאלו את הרב אלישיב דלפי דבריו א”כ מדוע מקפידים להכניס את הכלה בשעה שמברכים השבע ברכות, והשיב הגרי”ש דמה שמכניסים את הלכה אין זה בכדי שהכלה תשמע הברכות אלא זהו צורך של המברך שלכתחלה יש ענין לברך במקום שנמצאים שם גם החתן וגם הכלה ולכן מכניסין אותה אבל אין צורך שהיא תשמע הברכות וגם מה שנהגו שתהיה הכלה באותו חדר אין זה לעיכובא אלא זהו רק לכתחלה, יעו”שּ.

5. If the kallah can hear the blessings from the other room, it may not be necessary for her to be brought into the room of the sheva brachos. (Birchas Chassanim 260)
6. There is a debate among the poskim whether all ten men need to eat bread in order for the blessings to be recited.

Harav Shlomo Kluger zt”l maintains that three of the ten must eat bread. The remaining seven men need do not to eat anything.

Some poskim write that three men must eat bread, three others must eat something, and the remaining four do not need to eat at all. (Shoel Umeishiv 3:1:198)

The Zechor L’Avraham (cited by Pischei Teshuva 62:8) writes that six of the ten men need to eat bread and recite birchas hamazon in order for the blessings to be recited. The remaining four people do not need to eat anything.

The Shoel Umeishiv maintains that at least seven people must eat a k’zayis or approximately 1.1 fl. oz, of bread. The remaining three do not have to eat bread but must eat at least a k’zayis of any food, or drink a r’evi’is, approximately 3.3 fl. oz., of any beverage except water. Harav Ovadia Yosef zt”l also endorsed this view. (Yabia Omer E.H. 8:11) This is the common custom.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s